Polska jest na dobrej drodze do transformacji swojego miejskiego systemu transportowego, który z roku na rok staje się coraz bardziej zrównoważony i przyjazny środowisku. W 2023 roku pojazdy elektryczne, wodorowe, hybrydowe oraz trolejbusy reprezentowały już ponad 80% całkowitej sprzedaży firmy Solaris, jednego z czołowych polskich producentów autobusów miejskich. Co więcej, w kraju kursuje aktualnie ponad 1226 autobusów elektrycznych, a Rada i Parlament Europejski dążą do tego, aby do 2030 roku wszystkie nowe autobusy w Unii Europejskiej były wyłącznie bezemisyjne.
Polskie miasta, takie jak Poznań i Rybnik, wyrażają także coraz większe zainteresowanie pojazdami napędzanymi wodorem, co jest związane z dążeniem do ograniczenia emisji praktycznie do zera. Firmy takie jak Solaris, Autosan, Arthur Bus, Pilea czy Nesobus oferują już na rynku polskim autobusy na wodór, dając nadzieję na jeszcze bardziej zrównoważoną przyszłość komunikacji miejskiej.
Innowacje w sektorze komunikacji miejskiej w Polsce zapowiadają dalszą ewolucję tego sektora, mającą na celu doskonalenie usług dla pasażerów oraz zaspokajanie rosnących oczekiwań społeczeństwa względem transportu publicznego. Oczekuj, że w nadchodzących latach będziesz mógł korzystać z coraz bardziej ekologicznych i nowoczesnych rozwiązań w Twoim mieście.
Systemy car-sharing
W dzisiejszych czasach car-sharing to rozwiązanie, które zyskuje na popularności w wielu miastach na całym świecie. Jest to innowacyjny koncept mobilności miejskiej, który umożliwia mieszkańcom korzystanie z samochodów bez konieczności ich posiadania. Jeden pojazd w systemie car-sharing może zastąpić nawet 12 prywatnych aut, co przyczynia się do zmniejszenia liczby pojazdów w mieście, a co za tym idzie, redukcji problemów z parkowaniem i zanieczyszczeniem powietrza.
Choć pandemia COVID-19 spowolniła rozwój transportu współdzielonego, prognozy dla tej branży są optymistyczne. Car-sharing stanowi efektywne uzupełnienie transportu miejskiego, oferując elastyczność i wygodę poruszania się po mieście. Użytkownicy mogą przeglądać dostępne pojazdy za pośrednictwem aplikacji mobilnych lub stron internetowych, a następnie zarezerwować je na określony czas. Dostęp do samochodu odbywa się zazwyczaj przez aplikację, kartę dostępową lub kod PIN.
Systemy car-sharing wpisują się w koncepcję ekonomii współdzielenia, promując odpowiedzialne wykorzystywanie zasobów. Korzystanie z tego rodzaju usług wymaga rejestracji i weryfikacji użytkowników. W Polsce działają już operatorzy, tacy jak Panek Carsharing, Traficar czy 4Mobility, oferujący różnorodne modele pojazdów – od ekonomicznych po luksusowe. Car-sharing zyskuje na popularności w dużych miastach, gdzie koszty posiadania własnego samochodu są wysokie, a dostęp do transportu publicznego jest dobry.
Rozwój mobilności miejskiej opartej na car-sharingu wpływa na zmniejszenie ruchu drogowego i realizację celów związanych z zrównoważonym transportem. Inicjatywy takie jak car-free city zones, mające na celu ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego, wspierają popularyzację alternatywnych środków transportu, w tym właśnie systemów car-sharing.
Rowery miejskie
Rowery miejskie stanowią ważny element zrównoważonego transportu w inteligentnych miastach. Systemy wypożyczalni rowerów miejskich rozwijają się dynamicznie, dostarczając mieszkańcom ekologiczny i efektywny sposób przemieszczania się na krótkich dystansach. Rowery miejskie nie emitują szkodliwych substancji do atmosfery i nie generują hałasu, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla tzw. „ostatniej mili” – krótkich przejazdów od stacji komunikacji publicznej do celu podróży.
Według analiz firmy McKinsey, branża mikromobilności, w tym systemy rowerów miejskich, będzie rosnąć o 5-10% rocznie do 2030 roku. Potwierdzają to dane – 15% dorosłych Polek i Polaków deklaruje codzienne korzystanie z miejskich rowerów publicznych w dojazdach do pracy, szkoły czy centrów usługowych. Co więcej, 82% dorosłych w Polsce umie jeździć na rowerze, co stanowi wysokie zaangażowanie społeczeństwa w transport miejski i mikromobilność.
Systemy rowerów miejskich funkcjonują już w kilkudziesięciu polskich miastach, m.in. Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Trójmieście, Katowicach, Lublinie i Białymstoku. Wiele z nich oferuje darmowe pierwsze 20 minut wypożyczenia, zachęcając mieszkańców do korzystania z ekologicznego transportu i sharing economy. Planowane inwestycje w infrastrukturę rowerową w miastach, takich jak Wrocław i Katowice, mają na celu dalsze wspieranie rozwoju mikromobilności w Polsce.
Inteligentne przystanki
Inteligentne przystanki to ważny element koncepcji smart city, która wykorzystuje nowoczesne technologie w celu poprawy jakości komunikacji miejskiej. Te zaawansowane przystanki oferują pasażerom szereg udogodnień, takich jak systemy informacji w czasie rzeczywistym, wyświetlacze pokazujące czas przyjazdu pojazdów oraz interaktywne mapy okolicy. Niektóre z nich wyposażone są również w ładowarki USB, bezpłatny dostęp do Wi-Fi oraz czujniki monitorujące jakość powietrza.
Zastosowanie inteligentnych technologii na przystankach miejskich to kluczowy element ulepszenia transport miejski. Dzięki aktualnym i precyzyjnym informacjom, pasażerowie mogą lepiej planować swoje podróże, zmniejszając czas oczekiwania i zwiększając komfort korzystania z komunikacji miejskiej. To z kolei zachęca mieszkańców do rezygnacji z samochodów na rzecz bardziej ekologicznych rozwiązań, takich jak autobusy, tramwaje czy rowery miejskie.
Inwestycje w inteligentne przystanki to istotny krok na drodze do tworzenia smart city. Zintegrowane rozwiązania transportowe, łączące różne środki lokomocji, znacząco poprawiają mobilność mieszkańców, zmniejszają przeciążenie dróg i przyczyniają się do efektywniejszego wykorzystania miejskiej przestrzeni. Nowoczesne technologie zastosowane na przystankach to klucz do stworzenia wydajnego, ekologicznego i komfortowego systemu komunikacji miejskiej.
Sieci tramwajowe
Nowoczesne sieci tramwajowe stanowią ważny element zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce. Tramwaje są efektywnym i ekologicznym środkiem komunikacji, zdolnym do przewozu dużej liczby pasażerów. Współczesne rozwiązania w sieciach tramwajowych obejmują wprowadzanie pojazdów niskopodłogowych, systemy priorytetyzacji ruchu tramwajów na skrzyżowaniach oraz wykorzystanie zielonego torowiska, które absorbuje hałas i poprawia estetykę miast.
Wiele polskich miast, takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź, Bydgoszcz, Toruń, Szczecin i Wrocław, inwestuje w rozbudowę i modernizację swoich sieci tramwajowych. Dzięki temu poprawia się mobilność miejska i zmniejsza się emisja CO2 związana z transportem. W Polsce istnieje 17 ośrodków w przedziale 90-150 tys. mieszkańców z sieciami tramwajowymi, a po uruchomieniu tramwaju, wykorzystanie transportu publicznego wzrasta przeciętnie o 30 proc.
Rozwój sieci tramwajowych jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego w Polsce. Tramwaje, jako transport szynowy, są uznawane za niskoemisyjne i przyjazne środowisku, co przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.